Bankkundernes syn på banken er splittet

Ny undersøgelse af Penge -og Pensionspanelet viser at danske bankkunder har et meget splittet forhold til banken. For mens vi er meget skeptiske over for selve banken, har vi et bedre og mere troværdigt forhold til vores rådgiver.

For næsten halvdelen, 46 procent, havde ingen eller begrænset tillid til hele banksektoren generelt, mens tendens var anderledes positiv når der blev spurgt til bankrådgiveren.

Termino har set nærmere på undersøgelsen og baggrunden for vores syn på landets pengeinstitutter. 

 

God rådgivning giver pote

Det er specielt den gode rådgivning fra landets bankrådgivere, der gør at kun 12 % af de adspurgte svarede, at de havde mistillid til deres rådgiver. Det står i skarp kontrast til de 46 % der har mistillid til banksektoren som helhed.

Et klart signal om at det personlige forhold og fornuftige rådgivning, er med til at bygge relationer til kunden. Det suppleres af en undersøgelse dræber alle rygter og myter om, at de danske bankfolk er provisionslønnede og derfor har et incitament til at give en unuanceret vurdering, af din finansielle situation og behov.

Hvis det var scenariet, er der ingen tvivl om at langt flere vil ske med skepsis på den rådgivning de modtog i banken.

 

Hvorfor er synspunktet blevet negativt?

Der er ingen tvivl om at landets banker har et stort oprydningsarbejde at gøre, efter den lange og udmagrende finanskrise. Den har helt sikkert givet et stort mistillidsforhold mellem bankkunderne og landets pengeinstitutter.

For mens mange danskere gik konkurs, blev arbejdsløse eller oplevede styrtdyk i boligpriserne, kunne bankerne skovle penge ind. Mange historier om høje direktør lønninger, var bestemt ikke med til at øge tilfredsheden eller loyaliteten hos dem almene dansker. Specielt ikke når de samtidig valgte at øge gebyrer eller gøre det dyrere at være bankkunde.

Det skabte et helt naturligt mistillidsforhold hos den enkelte dansker og det synspunkt har tydeligvis ikke lagt sig endnu. Det tager længere tid.

Bankerne er heldigvis begunstiget at to centrale elementer. Dels er bankskifte en stor beslutning, som de færreste utilfredse kunder vælger at tage. Dels var det en generel tendens i sektoren, så et skifte har været formålsløst for de fleste danskere. Sådan har det i hvert fald føltes.

 

Kamp om bankkunder giver højere indlånsrenter

På den mere positive side, viser nye tal, at der er kamp om de danske kunder. Så meget kamp at det har ført til højere indlånsrenter.

Det er ikke fordi pengeinstitutterne menes at have brug for flere indlån, men det er et klart signal om, at de vil gøre alt for at fastholde den nuværende kundebase. For den kan nemt forsvinde, hvis man kan få flere procenter i en anden bank.

Har du mange penge på en opsparingskonto? I givet fald bør du undersøge markedet grundigt, for at finde frem til de højeste renter.

Vestjysk Bank tilbyder aktuelt den højeste  rente på 2,3 % med binding i 5 år. Hos Santander Bank kan du få en indlånsrente på 1,25 %, hvor du kan få dem igen med 31 dages varsel.

Helt generelt ligger Basisbank og Santander bedst, når det kommer til indlånsrenter uden binding. I skrivende stund er niveauet på 1,1 %, men undersøg dine muligheder, hvis du vil have mest ud af din opsparing.

Det handler alt sammen om at matche dine behov, med den højeste indlånsrente. For der er stor forskel på at binde pengene i 1 eller 5 år. Specielt med tanke på hvad du ellers kan investere dem i.

Del artikel..Share on Google+Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone