Mange 15-årige er økonomisk ordblinde

En ny undersøgelse viser at 1 ud af 7 – eller ca. 14,3 % – af landets 15-årige har store problemer med at læse økonomiske tal, kontoudtog og forsikringer.

De er med andre ord økonomisk ordblinde, hvilket kan give store problemer igennem livet. Specielt fordi en sund privatøkonomi bygger på, at man har styr på vigtige begreber som budget, renter, ÅOP etc.

Læs mere om den interessante OECD undersøgelse her. 

 

PISA test giver et skræmmende resultat

Det er den kendte PISA test der har været med til at afsløre, hvor dårligt det står til hos landets unge 15-årige. Testen er en undersøgelse som OECD står for, når skoleelevernes evner skal sammenlignes på tværs af landegrænserne.

Det er noget så basalt som forsikringspolicer og renter der volder problemer. Aspekter der er meget afgørende for din privatøkonomi. Generalsekretæren fra OECD er selvsagt bekymret for undersøgelsens resultat, ikke kun i Danmark, men for en lang række lande.

Ser vi på globalt plan er tendensen klar; de velstående lande og deres unge, klarer sig bedre og har en god økonomiske forståelse, sammenlignet med de fattige lande. Omend den sammenhæng er ret logisk.

Disse tests er med til at give et klart billede af hvor dygtige danske unge er, i forhold til vores konkurrenter og kollegaer i resten af verden.

Du kan selv prøve den aktuelle test her.

 

Det kan ikke være særligt overraskende at en del voksne danskere har problemer med deres privatøkonomi, hvis så stor en andel af vores unge er økonomisk ordblinde. Det gør det nemlig svært at håndtere økonomien selv, medmindre man læner sig op af god rådgivning og sparetips.

Læs også: 10 gode sparetips til bedre privatøkonomi

 

Værd at vide om PISA testen

PISA undersøgelse kom i 2000 og alle elever på 15 år bliver testet, for at man kan vurderes deres praktiske evner i det virkelige liv.

Det er en meget bred undersøgelse, med fokus på de vigtige hovedgrupper matematik, læsning og naturfag. Alle centrale områder, hvis du vil klare dig godt på arbejdsmarkedet.

OECD’s undersøgelser kan derfor være meget værdifulde for verdens lande, da de giver en klar pejling af situationen hos landets skoleelever.

Der kommer en ny undersøgelse hvert 3. år, så de bliver hele tiden ændringer og korrigeret i henhold til de aktuelle forhold.

Del artikel..Share on Google+Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone